En dan heb je een peddel nodig.
Het zal de ingewijden bekent zijn dat ik wel van een stukje vrolijkheid houd.
Onder het mom dat zinloosgeweld niet bestaat koop je dan een buksje in de US of A. Natuurlijk voorzien van zo een geweldige jachtkolf.
Daar ik eigenlijk enkel Benchrest schiet op een 100m of meer. Was ik er zo aan uit dat er een andere plank moest komen.
Een partner in crime zocht ook iets passends dus we zouden er 2 bestellen.
Tja komen we bij de volgende vraag, wie gaat m maken? Daar ik een fijn buksje uit het zuiden had met een plank uit t oosten.
En ik verder niet echt onder de indruk was van t laatste nederlandse fabrikaat de firma LP eens gepolst.
Geruchten gingen dat Lukas ermee was gestopt, of misschien wel middels een wurgcontract aan een vaste afnemer vast zat. Natuurlijk niet gehinderd door enige kennis van zaken eens contact op genomen.
Dat viel dus alles mee. Ok dr waren wel wat pobleempjes maar niets wat een leuke kolf van een vakman in de weg zou staan. Kortom een cotactgroep was aangemaakt zo we onze wensen konden ventileren.
Het moet dus een gespecialiseerde BR kolf worden voor den vrolijke buks.
Als ik dan gewoon basic denk komen we aan de volgende spec's, in lengte verstelbaar schouderstuk, verstelbaar wangstuk, opslag moet beperkt blijven, ballans in de buks moet optimaal worden, vlak voorhout met een railtje.
Opzich redelijk standard eisen. Maar vergeet niet dat het buksje een loop heeft van 42 inch.
Daar moesten we met zn alle eens over nadenken hoe we dat gingen doen.
Heu, laten we eerst eens een proto maken om te zien welke maten we nodig hebben en hoed we met name terugslag in t vat gaan gieten. Dat was geen enkel probleem Lukas zou de proto zo snel mogelijk op de post gooien.
En als dan de kolf op de mat ligt moet er gepast en gemeten worden he.
Allereerst de inlet eens op maat gemaakt. de inlet was net iets te lang. kortom wat huishoud folie en epoxy loste dat probleem op.
Verder paste het perfect.
Dan komt de ergonomie op de hoek kijken. LP had altijd al prettige kolfjes vond ik.
Echter een kolf bouwen als de buks niet in je bezit is valt altijd tegen. Zie bv te offset van je trekker.
Deze bleek net iets te groot. De gemiddelde USA buks is nu niet voorzien van een verstelbare match trekker. Dus moet de bouw van de kolf perfect zijn. Het moge duidelijk zijn dat als je een kolf in handen geeft van zeikers. Deze kolf in notime op een Picaso lijkt.
De permanent marker was niet ver weg zeg maar.
Als we goed kijken zien we bij de org kolf de buks zichzelf wegdraaien van het doel. De oop komt opmhoog.
Gezien de lock-time welke bij lucht nogal lang is zal het schot hoger af komen. Om u een idee te geven, we richten effectief ongeveer 70 cm onder het doel wat op 100m staat.
Met d proto kolf zien we de buks recht naar achteren komen. Het is wel iets geflatteerd door de opleg. Maar gezien het ontwerp van het schouderstuk verwacht ik ongeveeer hetzelfde resultaat vanaf de bipod.
Proto 2 zullen we een swiffel onder schroeven om een bipodje te monteren.
Beide schoten zijn gelost met 1275 grain. Bus was wel voorzien van een mondings rem wat de opslag ook verminderd.
Tja na een lange draagtijd komt er toch een kind. De eerste dan.
Want zo jullie al lazen word het een tweeling, een 2 eiige dat wel. bij het terperse gaan van deze pagina kwam me ter oren dat ook de 2e proto gereed is,
Het is niet persee dat dit ontwerp beter is. Het is gewoon anders, en dat mag. Ook komt er nog een extra verstel mogelijkheid in maar das voor later.
En zoals altijd een test shot opm te zien of t werkt zoals bedoeld.
Terugslag mooi naar achteren
Enkel ligt de actie wat los in de kolf, maar dat zal bij de uiteindelijke versie niet meer t geval zijn.
Het gaat langzaam maar zeker richting de finish.
Nu zult u zeggen , man man , wat duurt dat lang. Eerlijkheid dient te vermelden dat in tussentijd al een derde XP BR kolf is geproduceerd dus er gebeurd echt wel iets.
Echter het ontwerp van deze kolf is relatief gecompliceerd. Immers er moeten nogal wat implantaten geplaatst worden.
Een resumé. 1; De pistool greep moet verstelbaar zijn in alle richtingen en kunnen draaien. 2; Natuurlijk een verstelbaar wangsteuntje 3;In lengte verstelbare butplate. 4; Verstelbaar onderstuk.
Dat laatste moesten we serieus onderbouwen opdat de kunstenaar dit niet zag zitten. Het idee is echter dat wij de buks stabiel op de bipod kunnen zetten en daarna dit onderstuk zo kunnen afstellen dat we het bovenste roosje kunnen raken.
Dit stuk zit dadelijk dus duurzaam gemonteerd in de kolf en kan niet zonder gereedschap versteld worden. Hierdoor is het dus een kolf deel en geen monopod.
Dit maakt de kolf dus reglementair voor de NL 100m Wedstrijden.